چرا اهل تسنن با عید نوروز مخالفند؟

1.به طور قطع عید نوروز یکی از اعیاد ملی ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن این سرزمین و آیین آنها قبل از اسلام داشته است.

2. اسلام پس از آمدن به ایران و مسلمان و شیعه شدن ایرانیان این رسم همچنان باقی مانده و در آموزه های اسلامی نیز با آن مخالفت صریح وجود ندارد.

3. توجه به نکات مثبت نوروز ؛ که زمینه تحول, نوسازی و پاکسازی فضای خانواده و زندگی را فراهم می کند و باعث نوعی شادی و شادابی می شود و بهانه ای برای صله رحم, دیدار دوستان و تحقق روابط سازنده با ایشان است. در برخى روایات، امامان معصوم از نوروز تجلیل نموده اند.

4.روایات مربوط به نوروز مختلف است و اجمالا در آن تعارض و اختلاف مشاهده می شود؛ چنانکه روایت معلی بن خنیس از امام صادق(علیه السلام) دلالت بر عظمت و شرافت این روز و انجام برخی اعمال مانند غسل، روزه و پوشیدن لباس نو دارد، از سوی دیگر، روایت امام کاظم(علیه السلام) دلالت بر عید نبودن آن دارد و این که نوروز از سنت های فارس بوده که مورد قبول اسلام نمی باشد. جمع بین این دو روایت مشکل است به همین جهت آراء فقها و صاحب نظران در این زمینه متفاوت است.


5. نتیجه این که :بزرگداشت نوروز به عنوان یک عید ملّی که دارای ویژگی های خوبی از قبیل نظافت و پاکیزگی و صلهء ارحام ودید و بازدید دوستان و آشنایان است ، خوب است . اگر کسی در کارهای خوب قصد قربت داشته باشد، ثواب عطیمی دارد. امااین که عید نوروز را عید اسلامی بدانیم ، قابل قبول نیست ، چون دلیل معتبری نداریم .

6. علت مخافت مخالفت اهل سنت با نوروز: با توجه به روایاتی که بیان شده که نوروز را منتسب به امام علی (علیه السلام) می داند و یا نام ایشان در میان ایرانیان دانسته شده و ... (این روایات در کتب حدیث ذکر شده و در این مقام به صحت و عدم صحت این روایات کاری نداریم ) این گونه به نظر می رسد که چون در این گونه روایات نوروز منتسب به امام علی (علیه السلام) شده است ، آن ها به همین دلیل با نوروز مخالفت کرده اند.گرچه روایات موجود در کتب اهل سنت درمورد نوروز مختلف است (برخی روایات مخالف نوروز و برخی در موافقت با نوروز است) همچنین تمامی اهل سنت با نوروز مخالف نیستند.

لینک بحث اصلی :
http://www.askquran.ir/showthread.php?p=418930#post418930

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد